Je topper krijgt een voorstel: Wat nu?

Niemand hoort graag dat iemand uit zijn team een voorstel van een andere werkgever heeft gekregen – en al helemaal niet dat hij of zij daadwerkelijk overweegt om erop in te gaan. Hoe reageer je op zo’n aankondiging? Doe je een tegenvoorstel, of leg je je neer bij het feit dat je binnenkort afscheid moet nemen? En: hoe achterhaal je of je medewerker de waarheid spreekt, en niet gewoon bluft om een loonsverhoging af te dwingen?

Een kans om bij te leren

Hoe vervelend het ook is als je erachter komt dat een werknemer een andere baan overweegt, het is wél de perfecte gelegenheid om het gesprek aan te gaan en om bij te leren. Over het team en het bedrijf als geheel, maar ook over jezelf als manager. Een leider moet immers niet alleen feedback geven, maar ook leren van de feedback die hij krijgt. En een werknemer die vertrekt, doet dat niet zonder reden. Een uitgelezen kans dus voor een stukje zelfreflectie.

Informatie loskrijgen? Stel de T-vragen

Als een medewerker meldt dat hij of zij een interessant voorstel heeft gekregen, ben je in eerste instantie misschien geschrokken, boos of zelfs geïrriteerd. Probeer je emoties niet te laten blijken in je reactie. Door meer informatie te vragen, win je extra tijd. Bovendien weet je zo meteen met welke situatie je precies te maken hebt. De vier T-vragen zijn een ideale manier om meer te weten te komen.

  • Taak: wat ga je precies doen?
  • Team: met wie ga je samenwerken?
  • Techniek: hoe ga je je nieuwe uitdaging aanpakken?
  • Tijd/termijn: wanneer wil je de nieuwe uitdaging aangaan?

Voer dit gesprek face-to-face, zelfs als het nieuws aan het eind van de dag in je mailbox zit. Organiseer desnoods een videocall als jullie niet in hetzelfde gebouw zitten. Een persoonlijke aanpak zorgt namelijk voor de openhartige sfeer die nodig is in deze situatie.

Zo ontdek je of er wel écht een voorstel is

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat er helemaal geen voorstel in het spel is. Misschien heeft je medewerker het aanbod wel verzonnen om een loonsverhoging in de wacht te slepen? De hierboven genoemde T-vragen zorgen voor duidelijkheid: als je medewerker niet kan antwoorden, heeft hij het spel misschien niet helemaal eerlijk gespeeld. Als er wel echt sprake is van een voorstel, laten de antwoorden van je werknemer meteen zien hoe enthousiast hij is over de nieuwe uitdaging – en in hoeverre hij dus écht overweegt om erop in te gaan.

Wat is de werknemer je waard?

De volgende stappen zijn afhankelijk van hoe graag je je werknemer in dienst wil houden.

Vind je het niet erg om de werknemer in kwestie te zien vertrekken? Grijp dan deze kans om een betere match te zoeken. Maar doe dit niet zonder de vertrekker in een exitgesprek te vragen naar zijn beweegredenen. Die informatie is namelijk cruciaal om de rest van het team aan boord te houden en de werking van het team te verbeteren.

Vind je het wél erg dat de medewerker je verlaat? Doe dan je uiterste best om te begrijpen welke mogelijkheden je concurrent biedt en wat je ertegenover kunt plaatsen. Maak je medewerker duidelijk wat de voordelen zijn als hij blijft en moedig hem aan tot langetermijndenken. Motiveer hem door bijvoorbeeld meer training aan te bieden, of een andere rol binnen het bedrijf. Speelt het salaris mee? Overweeg dan een loonsverhoging om je medewerker aan boord te houden.